Dag 4 "Jag VS Ovädret"

Vilket fint vandrarhem det var i Filipstad, där kan jag tänka mig sova igen. Mysigt rum med våningssäng, kök och tv-rum med fungerande komponenter:)

Halv Sju var jag uppe och började göra mig iordning för dagens etapp, vilket jag då inte visste hur lång den
skulle bli. Det enda jag hade som mål var Laxå, dit var det från Filipstad 98,4 km.

Vädret visade att det skulle komma in ett oväder över sverige och vid två-tiden skulle den finnas en bit upp mot landet. "jag cyklar till Laxå så får vi se om det regnar eller inte" tänkte jag.

Kl 08.00 börjar jag cykla, och för första gången på dessa fyra dagar kan jag börja njuta av cyklingen, visst jag hade jävligt ont i vänster knä, antagligen överansträngning, men vilket väder, strålande solsken och ingen motvind, det var underbart! Och samtidigt höll jag mig på gott humör med att lyssna på "Morgonpasset" på P3.

Vid 11-tiden fanns jag i Karlskoga, och åt en god lunch, kycklinggryta om jag inte tänker fel med stekt potatis.

Strax efter 15.00 hade jag tagit mig till Laxå, och med en lite sliten kropp, såg jag stora gråa moln och från dessa kom det starka vindar och regn. Svängde in resecentret som fanns i utkanten, in på OKQ8 och köpte mig en kaffe och kanelbulle (mycket gott) slog mig ner vid cykeln och funderade.

5,5 mil längre fanns Karlsborg (stället 1 mil från där jag spelade teater i somras) Ida med en varm lägenhet och en soffa. Skulle jag stanna, sova i Laxå och riskera att få cykla dessa mil imorgon bitti i regn, eller ska jag fortsätta och få mig en dags vila i Karlsborg? Efter några telefonsamtal och goda råd så tog jag mig utmaningen att utmana vädrets makter.
Regnställ, en grötkorv i styrväskan och jag begav mig in i det fördömda regnet!

Vid något tillfälle så förstod jag hur blöt Elin måste ha varit i somras efter en av hennes nattliga promenader.

19.30 ringde jag Ida och sa att hon skulle börja fylla badkaret hennes för nu var jag framme. Blötare än blötast, trött som bara den och ingen speciell föda sen lunch så hade jag klarat av en utmaning, cyklat 15,6mil varav de sista i ur och skur. HAHAHA fuck you oväder, mig vann du inte över :)

Väl inne i värmen så hjälpte ida mig med grejerna som var blöta, stack iväg och ficade en kebab till mig, medans jag låg i badet med värkande lår, tack Ida min hjältinna!

Somnade utmattad, nöjd och med gott humör strax efter 00.00, vilken dag!